Kinderen dommer door gebruik iPad?

Tegenwoordig maken al veel scholen gebruik van een iPad om de leerlingen les te geven, maar is dit wel zo slim? Sieneke Goorhuis-Brouwer en Manfred Spitzer hebben onderzoek gedaan en zij met een paar interessante uitkomsten gekomen.

Actief leren door ervaringen

De hersenen van jonge kinderen moeten getraind en ontwikkelt worden. Dit doen ze door te bewegen, kijken en luisteren. Dingen die ze dagelijks doen, dit zou zich dus vanzelf moeten opbouwen. Deze driedimensionale ervaringen zorgen ervoor dat kinderen actief gaan leren. Spitzer zegt echter dat als kinderen via een iPad gaan leren, dat ze maar een tweedimensionale ervaring krijgen. Dit gaat ten koste van het actief leren, wat juist zo belangrijk is bij kleuters.

Snelle informatiestromen

Daarnaast zou de informatiestroom via de computer te snel gaan voor kinderen. Hun brein zit nog midden in een ontwikkeling, dus zouden ze de informatie niet in een hoog tempo kunnen verwerken. Goorhuis-Brouwer zegt hier het volgende over: “Jonge kinderen hebben tijd nodig om informatie te verwerken, omdat hun hersenen nog volop in ontwikkeling zijn.” De snelle informatiestromen van de computer zou ten koste gaan van het concentratievermogen van de kinderen.

Goorhuis-Brouwer en Spitzer beweren dat jonge kinderen achter zullen lopen in ontwikkeling door het krijgen van tweedimensionale ervaringen. Er zijn echter ook vele onderzoeken gedaan naar de positieve kanten van het gebruik van een iPad door een kleuter of kind. Het is dan natuurlijk maar de vraag welk onderzoek het zwaarste weegt.

Speak Your Mind